Bram De Baere ontwerpt huisstijl voor Aalst Carnaval: “Parade van traditie en erfgoed”
Team Cultuur en evenementen 25 november 2021
25 november 2021

Bram De Baere ontwerpt huisstijl voor Aalst Carnaval: “Parade van traditie en erfgoed”

Aalst Carnaval beschikt eindelijk over een eigen beeld en huisstijl. De komende jaren zullen de vrolijke figuurtjes van ontwerper Bram De Baere opduiken in alle officiële communicatie over ons grootste volksfeest. Erfgoed en traditie vormen de insteek.

Een trommelaar, gevolgd door een feestelijke parade met herkenbare en iconische figuren uit onze carnavalsstoet. Samen vormen ze het nieuwe logo van Aalst Carnaval. In opdracht van de stad ontwierp Bram De Baere een beeld dat in de algemene communicatie over Aalst Carnaval zal worden gebruikt en dat het tijdelijke karakter van één enkele carnavalseditie overstijgt. Een beeld waarmee we Aalst Carnaval professioneel kunnen aanprijzen en dat op verschillende dragers kan worden toegepast. Het logo kan in zijn geheel gebruikt worden, maar elk figuurtje apart kan ook.

 

Bram De Baere is een gekende naam in de carnavalswereld. Als telg van een Aalsterse familie, groeide hij op in Herent, vlakbij Leuven. Daar werkt hij vandaag als cartoonist en grafisch ontwerper voor verschillende merken. Ondanks de fysieke afstand, heeft ook ons Carnaval zijn hart gestolen. Reeds vier keer ontwierp hij de carnavalsaffiche en regelmatig tekent hij ontwerpen voor praalwagens, isomokoppen en kostuums. Een man die van alle markten thuis is dus en de geknipte persoon om Aalst Carnaval een frivole huisstijl te bezorgen.

 

“Een bonte parade van erfgoed en traditie,” zo heet zijn ontwerp.
“In deze snel veranderende wereld kan deze huisstijl dienen om Aalst Carnaval mee uit te leggen”, aldus Bram. “De afgelopen twee edities bleek dat dat nodig was. De tijd dat Aalstenaars hun Carnaval vierden zonder verdere bemoeienissen, is mede door sociale media verleden tijd. De hele wereld kijkt nu mee. Plots zijn we op een punt gekomen dat we de context, onze spot en satire, steeds vaker moet gaan uitleggen. Daarom zit in het logo ons erfgoedverhaal vervat. Tegelijk kun je beeld ook zien als het programma van de carnavalsdagen: van de verkiezing Prins Carnaval en de winterfoor tot de dans van de Gilles en de herdenking van de overleden carnavalisten.”

 

  • Op kop, de trommelaar: een fictieve figuur, een officiële, feestelijke inleider van Carnaval, gehost en georganiseerd door de stad. Je kunt er ook een verwijzing in zien naar de fanfares die vroeger meestapten in de stoet.
    De Aalsterse Gilles, de stadsreuzen Iwein en Lauretta, Prins Carnaval in zijn open voertuig, en ons Ros Balatum, ze behoren tot ons carnavalserfgoed.
    • Een vliegende Keizer Kamiel, inclusief aureooltje, doet ook van hierboven nog ‘voesj’ als behoeder van Aalst Carnaval. Als boegbeeld van Aalst Carnaval staat hij hier symbool voor alle overleden carnavalisten. Hij strooit confetti (of is het de carnavalsmicrobe?) over de feestvierders en kijkt goedkeurend toe.
    • Twee Voil Jeanetten met hun typische attributen en zelfs een zak smoutebollen. De dansende voil jeanet met paraplu die ook deze CHIPKA-cover siert, beschouwt Bram als zijn ‘hoofdpersonage’: “het figuurtje doet denken aan het legendarische silhouet van wijlen kunstenaar Jozef Van den Steen. De Voil Jeanet is hét symbool voor het omkeringsritueel. Daarin zit een stukje van de essentie van Carnaval.”
    De praalwagen: een verwijzing naar het vakwerk van losse en vaste carnavalsgroepen en de prachtige praalwagens. De schaterende ajuin met scherpe tong, staat ook symbool voor de spot en satire.
    Kinderen: Aalst Carnaval wordt met de paplepel meegegeven. Het zijn onze carnavalisten van de toekomst en ze hebben hun eigen carnavalsactiviteiten om naar uit te kijken: de winterfoor, de Dag van het Kind en de kinderstoeten.

Verzamelaars: opgelet!
Vanaf vrijdag 26 november valt het stadsmagazine Chipka bij elke Aalstenaar in de bus. Daarin lees je alles over het DNA van Aalst Carnaval en over de bijhorende nieuwe huisstijl. Vanaf die dag kun je in het infokantoor Toerisme (Hopmarkt) ook stickervellen kopen (prijs: 0,50 EUR) om je eigen parade mee te creëren. Later op het jaar zullen ook andere gadgets beschikbaar worden.

Affichewedstrijd Aalst Carnaval

Naast deze huisstijl met logo, blijft de traditionele affichewedstrijd uiteraard behouden. De carnavalsaffiche is nog steeds hét aankondigingsbeeld voor ons driedaagse volksfeest en staat los van de huisstijl, die het hele jaar door in de officiële communicatie van de stad kan worden toegepast. De nieuwe carnavalsaffiche wordt begin volgend jaar bekendgemaakt.

 

Team Cultuur en evenementen